過去のセミナー / Previous Seminars

数学教育学セミナーに戻る

2023年度 / 2023

2023/5/20: Seminar in Japanese

2023年度第1回目のセミナーです.鳥取大学の溝口達也先生にスペイン・バルセロナとの共同研究についてお話いただきます.

本講演会は,早稲田大学で対面で開催します.是非早稲田大学にお越しいただいてご参加下さい.講演会後に交流会も予定しています.また,遠隔地の方でも参加できるように,対面とオンラインのハイブリッド形式で開催します.多くの方のご参加をお待ちしております.

Date 2023年5月20日(土)15:00から17:00
Place 早稲田キャンパス14号館 403教室(←変更になりました)
Speaker 溝口 達也,鳥取大学 共同研究者:Marianna Bosch & Berta Barquero (バルセロナ大学)
Tatsuya Mizoguchi (Tottori University) with Marianna Bosch & Berta Barquero (Universitat de Barcelona)
Title 教師教育における探究ストラテジー:大学生のSRPsとSRP-TE
Inquiry-based strategy in teacher education: Pre-service teachers’ SRPs and SRP-TE
Abstract ATDの研究者でありそれを教師教育に用いる教育者は,異なるレベルからの重要な条件や制約のために,非常に異なった戦略を実践している。教師教育における研究は、活動やコースの分析に焦点を当てる傾向があるが,PedagogyやSchoolのレベルのような教授決定性水準の上位レベルを問うことはあまりない。
本発表では,大学生の計算尺の探究(semi-finalised SRPs)と探究授業の設計(open SRP-TE)の教授実践を紹介する。これらの活動の条件と制約を,その考察と設計のために提案されたdidactic toolsの観点から議論する。 大学生は,学校教育において探究を経験してきており,大学における他のコースでは問題解決授業の設計方法を指導されてきている。また,教育実習や実際の学校現場でも,この形式で授業が設計・実践されるケースが多い。本発表で検討する教師教育活動では、教授学研究で提起された探究ツールが、生徒の数学的活動の分析に有用であることが認められる。また、問題解決授業のための具体的な設計ツールは,探究学習を設計する際に必ずしもうまく機能しないことも見出された。
Educators who are researchers in the anthropological theory of the didactic (ATD) and use it for teacher education (TE) implement very different strategies because of important conditions and constraints from different levels. Research in TE tends to focus on the analysis of activities and courses, but rarely questions the upper levels of the scale of didactic codeterminacy, like the levels of Pedagogy or School.
In this presentation, the teaching practice of university students’ inquiry activities into the slide rule (semi-finalised SRPs) and the design activity of an inquiry learning (open SRP-TE) is introduced. The conditions and constraints of these activities are discussed in terms of the didactic tools proposed for their reflection and design.
Japanese pre-service teachers are experienced how to perform in their school periods, and instructed on how to design a structured problem-solving (SPS) lesson in other previous courses. Also, in many cases, lessons are designed and implemented in this format during teaching practice and in actual schools. In the teacher education activity considered in this presentation, some inquiry tools designed in didactics research appear useful for the students’ analysis of mathematical activities. The study also shows that specific design tools for SPS lessons do not always find their correspondence when designing inquiry learning.
Reference  

2022年度 / 2022

2023/3/31:講演会情報 (Seminar in English)

ドイツ・ブレーメン大学教授 Christine Knipping 氏による講演会が開催されます。本講演会は,JSPS科研費 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化B)のプロジェクト「数学授業における「数学的な言語活動」に対する日常言語の影響に関する国際比較研究」(研究代表者:真野祐輔)の一環で行なうものです。氏は,数学教育学において証明学習に関する研究を専門としており,アーギュメンテーションの分析手法などで著名な研究者です。ブレーメン大学博士課程院生の Fiene Bredow 氏とともに,これまでのアーギュメンテーション研究についてお話いただきます。

本講演会は,最初は早稲田大学での対面のみの開催と考えておりましたが,遠隔地の方でも参加できるように,対面とオンラインのハイブリッド形式で開催することとしました。講演会後に簡単な交流会も予定していますので,可能な方は是非対面でご参加下さい。

参加には申し込みが必要です。以下のリンクからお申し込み下さい。セミナーの参加申し込みとは異なりますのでご注意ください。多くの方のご参加をお待ちしております。

Date Friday 31 March 2023, from 14:00 to 16:00
Place Waseda Campus, Building 11, room 703
Speaker Christine KNIPPING, Fiene BREDOW, University of Bremen, Germany
Title ARGUMENTATION IN MATHEMATICS EDUCATION RESEARCH, 1980 - 2020: AN OVERVIEW
数学教育学研究におけるアーギュメンテーション:1980〜2020年の概観
Abstract The increasing interest in argumentation in mathematics education research is related to understanding mathematics in a meaningful way. This focus on meaning has shifted the interest for proof and reasoning in mathematics education over time. Not only formal proofs, but informal proofs and different forms of mathematical reasoning related to the creation and understanding of mathematics have gained attention. How students and teachers learn and teach argumentation in mathematics classrooms has become a rich research field. Meanwhile, also argumentation analysis is established as a methodological approach to study mathematics teaching and learning. This lecture will provide insights into these research developments.
数学教育学研究におけるアーギュメンテーションへの関心の高まりは,数学を意味ある方法で理解することに関連している。この意味への注目は,数学教育における証明と推論への関心を時代とともに変化させてきた。形式的証明だけでなく,非形式的証明や,数学の創造と理解に関連するさまざまな形式の数学的推論が注目されるようになった。数学の授業で生徒や教師がどのようにアーギュメンテーションを学習し,指導するかは,豊かな研究分野となっている。一方,数学の指導・学習を研究する方法論としても,アーギュメンテーション分析が確立されている。本講演では,こうした研究の展開について解説する。(真野祐輔訳)
Reference 案内 (poster)
参加申し込みはこちらから https://forms.gle/u4fDi4x7MCKLcqe26 (Application Form)

2022/12/1: Seminar in English

2022年度第2回目のセミナーです.現在 Visiting Scholar として早稲田大学に滞在中の台北市立大学教授・蘇意雯氏に数学史を用いた数学教育についてお話いただきます.対面とオンラインのハイブリッド形式で実施したいと思います.久しぶりに対面です.是非ご参加下さい.

Date Thursday 1 December 2022, from 16:30 to 18:00
Place Waseda Campus 14-717 and Online (Zoom)
Speaker Yi-Wen Su, University of Taipei, Taiwan
Title The Development and Implementation of Lesson Plans for the History of Mathematics in Taiwan
Abstract This study primarily represents a collaborative effort between researchers and in-service teachers in designing teaching activities and developing history of mathematics lesson plans for primary and secondary school students in Taiwan. At first, we studied and analyzed relevant literature documents for 12-year basic education to identify available and valuable materials. The development of lesson plans was followed by a validity check, on-site teaching, and result evaluation. The research aimed to collect, discuss, and investigate the related history of mathematics literature to develop materials and resources for teaching in primary and secondary schools. The research process and results demonstrated that the developed history of mathematics materials had a positive effect on the students and also displayed the feasibility of integrating the history of mathematics into primary and secondary school mathematics teaching. We hope this study can provide valuable information to practitioners in mathematics education and enrich the database for the history of mathematics.
Reference

2022/11/4: Seminar in English

2022年度第1回目のセミナーです.以前筑波大学にいらっしゃいました,コスタリカの Diego Solis Worsfold 氏にプラクセオロジーを用いた教科書の国際比較分析についてお話いただきます.時差の関係で曜日と時間がいつもと随分異なります.ご注意ください.

Date Friday 4 November 2022, from 19:00 to 20:30
Place Online (Zoom)
Speaker Diego Solis Worsfold , Costa Rica
Title Comparing elementary school textbooks of China, Japan, and Malaysia: A Praxeological and Developmental Progression Analysis regarding length measurement
Abstract This study analyzes the instruction and organization of the measurement domain by comparing textbooks from China, Japan, and Malaysia. Focusing on length measurement, we adopted the use of praxeology from the Anthropological Theory of the Didactics as a framework to reveal the knowledge to be taught in the transposition process, and developmental progression of levels of thinking from Learning Trajectories as a framework to reveal the mental processes or actions generated to achieve the learning goals from the domain. The findings are assembled in three dimensions: types of tasks, accumulation of practice blocks per thinking levels, and instruction sequences. The results indicate that all three countries promote, in different degrees according to their education goals, the development of measurement knowledge by: understanding how to use measurement tools, coordinating the relationship between standard units, and estimating measurements. Lastly, the theoretical framework is proposed as a tool to justify instructional decisions.
Reference

2021年度以前 / Before 2021

2022/1/26: Seminar in English

2021年度第9回目のセミナーです.カナダ・モントリオール大学の Alejandro S. González-Martín 氏に大学工学部における数学教育についてお話いただきます.時差の関係で曜日と時間がいつもと随分異なります(最初は22:00からとしていましたが21:30からになりました).ご注意ください.夜が遅いので逆に都合の良い人もいるかもしれません.

Date Wednesday 26 January 2022, from 21:30 to 23:00
Place Online (Zoom)
Speaker Alejandro S. González-Martín, Université de Montréal, Canada
Title Tools from ATD for the analysis of practices and to design interventions. The case of mathematics in the training of engineers.
Abstract In this presentation, I summarise the main points of a recently accepted book chapter co-written with Berta Barquero and Ghislaine Gueudet. In recent years, there has been a considerable increase in the number of studies examining the role of mathematics courses in engineering students’ education, identifying some important differences between the way mathematics is taught to engineering students and how engineers actually use mathematics in the workplace. The anthropological theory of the didactic (ATD) offers a useful framework for investigating these issues, as well as for designing innovations in mathematics and engineering courses. Using examples, we demonstrate how praxeological analyses can uncover differences in the way mathematical tools are used in mathematics courses and engineering courses. We also provide examples of implementation of study and research paths (SRP) aimed at reducing the gap between educational and professional practices with respect to mathematics for engineers.
Reference González-Martín, A.S., Barquero, B., & Gueudet, G. (accepted). Mathematics in the training of engineers: Contributions of the Anthropological Theory of the Didactic. In R. Biehler, G. Gueudet, M. Liebendörfer, C. Rasmussen & C. Winsløw (Eds.), Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education: New Directions. Springer.

González-Martín, A. S., Gueudet, G., Barquero, B., & Romo Vázquez, A. (2021). Mathematics and other disciplines, and the role of modelling. In V. Durand-Guerrier, R. Hochmut, E. Nardi, & C. Winsløw (Eds.), Research and development in university mathematics education (pp. 169–189). Routledge.

2021/12/16: Seminar in Japanese

2021年度第8回目のセミナーです.高知大学の袴田氏に大学での教員養成における統計の探究型学習に関する研究についてお話いただきます.

Date 2021年12月16日(木)16:30から18:00
Place オンライン (Zoom)
Speaker 袴田綾斗,高知大学
Title ブルソーの「推測ゲーム」を題材としたSRP-TE:ATDにおけるモデリングとしての特徴付け
Abstract このセミナーでは,教員養成課程に所属する学生が行った確率統計領域における探究について,教授人間学理論ATDにおける諸概念を用いた記述および分析の結果を報告する。この探究は,Guy Brousseauらが考案した「推測ゲーム」を題材としてSRP-TEの文脈で実施されたものである。分析の報告にあたっては,プラクセオロジーの概念だけでなく,その構成過程のモデルである教授契機didactic momentsや,ATDにおけるモデリングの解釈についても紹介しつつ,当該の探究の特徴について議論したい。
Reference

2021/11/25: Seminar in English

2021年度第7回目のセミナーは,スペイン・バルセロナ大学の Berta Barquero Farràs 氏に教師教育における探究型学習 (SRP-TE) についてお話いただきます.Barquero氏は,ATDの枠組みで数学的モデル化に関する研究をされており,非常に活躍されている若手研究者です.開始時間がいつもと異なり30分早くなっております.ご注意ください.

Date Thursday 25 November 2021, from 16:00 to 17:30
Place Online (Zoom)
Speaker Berta Barquero Farràs, University of Barcelona, Spain
Title Turning mute into sound modelling praxeologies in teacher education: the cake box
Abstract This talk will start by presenting a teacher education proposal that has been implemented with preservice primary school teachers at the University of Barcelona. Teachers in training have been asked to address a modelling problem about the “cake box” before describing their activity using new discursive and conceptual tools to identify the praxeologies mobilized. The analysis of the dialectics between systems and models and the questions-answers maps are proposed to examine the productions of pre-service teachers and to analyse the enrichment of teachers’ discourses—the logos— to explain and analyse the modelling praxis.
Reference Youtube video

2021/10/14: Seminar in Japanese

2021年度第六回目のセミナーです.大阪府立大学の川添氏に大学における数学教育に関連する研究についてお話いただきます.

Date 2021年10月14日(木)16:30 から18:00
Place オンライン (Zoom)
Speaker 川添充,大阪府立大学
Title 数学の活用の視点から数学的知識の存在理由を捉える認識枠組みと教員の認識
Abstract 数学的モデリングなどの現実場面での数学の活用を扱う授業について,Artigueは,興味深いが孤立した課題を設計してしまう罠に陥らないためには教えるべき数学的知識の存在理由を見出すための認識論的分析が不可欠であると指摘している.このセミナーでは,Artigueの指摘を受けて,非理工系大学生に対する数学的モデリング教育の授業デザインの基礎づけを目指して行った考察について紹介したい.前半では,既存の教育実践を振り返ることにより構築した数学の活用の視点から数学的知識の存在理由を捉える認識枠組みについて紹介する.後半では,この認識枠組みが数学的モデリング教育の実践と改善に有用であるかどうかを検証するために,数学的モデリング教育に従事する4人の大学数学教員に対して行ったインタビュー調査の結果について紹介する.
Reference Youtube video

2021/09/09: Seminar in English/Japanese

2021年度第五回目のセミナーです.スウェーデン・イェーブレ大学の浅見氏に教師教育に関連する研究についてお話いただきます.In this seminar the slides of presentation will be in English, while the talk will be in Japanese.

Date Thursday 9 September 2021, from 16:30 to 18:00
Place Online (Zoom)
Speaker Yukiko Asami-Johansson (University of Gävle, Sweden)
Title Conditions and constraints for transferring Japanese structured problem solving to Swedish mathematics classroom
Abstract In this seminar, I will present a case study that investigates to what extent a specific theory and a practice of mathematics teaching - the Japanese structured problem solving can be transferred and applied in a new context (Sweden). The analysis is based on tools from ATD. It turns out that the Swedish teacher can manage the didactic techniques, which are supported by a didactic theory shared within the community of Swedish teachers. However, there are common didactic techniques within the Japanese structured problem solving approach for which this is not the case, and which were indeed difficult to manage for the Swedish teacher. Further, an ecological analysis on the underlying conditions and constraints that brought about this phenomenon will be presented.
Reference Youtube video

2021/07/08: Seminar in Japanese

2021年度第四回目のセミナーです.北海道教育大学釧路校の大滝孝治氏にATDの視座からの教師教育についてお話いただきます.日本語でのセミナーです.

Date 2021年07月08日(木)16:30 から18:00
Place オンライン (Zoom)
Speaker 大滝孝治,北海道教育大学釧路校
Title SRP-TE:世界探究パラダイムのための教師教育
Abstract このセミナーでは,探究型の学校教育に対応するための教師教育の取り組みとして,教授人間学理論ATDにおける「SRP-TE」(教師教育のためのStudy & Research Path)を紹介する。紹介の方針は,先行研究のレビューではなく,自身の経験の整理・理論化である。SRP-TEには数学的な探究の側面と教授学的な探究の側面とがある。こうした特徴から,SRP-TEは,「活動・探究としての数学」という数学の認識論と,「知識の普及の科学」である教授学の理論とを,ともに実感をもって学ぶための有望な指導形態である。
Reference Youtube video

2021/06/10: Seminar in English

2021年度第三回目のセミナーです.イタリア・トリノ大学博士課程院生の Riccardo Minisola 氏にお話いただきます.オンラインセミナーの良いところは,発表者・参加者がどこにいてもセミナーができるところです.

Date 2021年06月10日(木)16:30 から18:00
Place Online (Zoom)
Speaker Riccardo Minisola (University of Turin, Italy)
Title Lesson Study in Italy: example of Boundary Crossing
Abstract Part of a PhD project on the transposition of Lesson Study from the Japanese to the Italian institutional context is presented. Lesson Study is considered a boundary object, made of dynamic components that crosses the boundary between the researchers’ and teachers’ communities. The components are investigated analysing the evolution of the praxeologies of the involved communities, and the learning mechanisms enabled in the boundary crossing. This presentation focuses on the findings from the first experiment with prospective teachers in a professional development course at the University of Turin.
Reference  

2021/05/27: Seminar in English

2021年度第二回目のセミナーです.客員教員として名古屋大学に半年間滞在中の Stéphane Clivaz 氏にお話いただきます.せっかく日本にいるので, 難しいかもしれませんが,可能であれば対面も入れてハイブリッドで 開催しようかとも考えていました.しかし.コロナ禍が全然収まらないため,オンラインで実施します.

Date 2021年05月27日(木)16:30 から18:00
Place Online (Zoom) or Hybrid
Speaker Stéphane Clivaz (Nagoya University & HEP Vaud, Switzerland)
Title Towards a Dialogic Analysis of Mathematical Problem-Solving Knowledge for Teaching in a Lesson Study Group
Abstract This contribution presents an ongoing study of dialogic interactions in a Swiss lesson study group about the teaching of problem-solving in mathematics. The presentation focuses mainly on the construction of the grid of analysis, its roots in previous research and its potentiality to analyse the specific dialogic role of each facilitator and teacher during the phases of lesson study process.
Reference  

2021/04/22: Seminar in Japanese

2021年度第一回目のセミナーです.兵庫教育大学の濱中裕明氏に最近の研究成果についてお話いただきます.

Date 2021年04月22日(木)16:30 から18:00
Place オンライン (Zoom)
Speaker 濱中裕明,兵庫教育大学
Title タルタリアの三角形の一般化に関する教材研究:探究型数学学習の実践開発に向けて
Abstract 2008年に中央教育審議会答申において「習得・活用・探究」という学びのプロセスが示され,単に基礎的・基本的な知識・技能を身につけさせることを超えた,活用や探究といった学びの重要性が示された.このような探究型の学習の重要性は国内だけにとどまらず,Chevallardによる教授人間学理論などをはじめとして,世界的に広まりつつある数学教育研究の流れともいえる.しかし,実際に普段の授業のなかに探究型の学習活動を取り入れようとしたとき,課題となるのは適切な探究課題の設定である.ここでは,連続する整数の和に関する等式という極めて素朴な題材の教材研究から,それを探究型の教材として実践に取り入れるまでの最近の研究成果を紹介したい.
Reference Youtube video

2020/01/11:教師教育セミナー

この度,教師教育をテーマに数学教育学のセミナーを開催することになりました.発表者には,日本で一年半のポスドク研究生活を送ってきたヴァレリー・バトーさんを始め,日本からも二名の先生にお話いただきます.三者三様のアプローチで教師教育(特に日本の)の深い理解へと迫ります.インフォーマルにいろいろな議論ができればと考えています.お気軽にご参加ください.

Date 2020年01月11日(土)13:00から17:30
Place 早稲田大学早稲田キャンパス14号館717教室
Speaker / Title Valérie BATTEAU (Waseda University & HEP Vaud, Switzerland)
Interventions and choices of primary school teachers during the collective teaching for the development of mathematical thinking

Keiko HINO (Utsunomiya University)
Learning pathway of mid-career teacher in a mathematics professional development program: Focusing on growth of teacher's perspective

Koji Otaki (Hokkaido University of Education)
A struggle of epistemological vigilance for doing “scientific” research on lesson study
Reference 詳細はこちら

数学教育学セミナーに戻る